:CITLOL

Imala:_-gaia

REPORT ON THE QUANTITATIVE ANALYSIS OF THE MEDIA
MONITORING INITIATIVE FOR THE 12TH GENERAL
ELECTIONS

29 MARCH 2008
CENTRE FOR INDEPENDENT JOURNALISM in collaboration with

WRITERS' ALLIANCE FOR MEDIA INDEPENDENCE
CHARTER 2000 - ALIRAN

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
1



EXECUTIVE SUMMARY
Election reporting a timely reminder for media to go back to basics

There are foregone conclusions that the mainstream media would be biased or report in
favour of the Barisan Nasional and function as a mouthpiece of the ruling coalition.
Previous studies by academics such as Mustafa K. Anuar and Wong Kok Keong on
election reporting confirmed the trend of the mainstream media.

In his concluding remarks from the media monitoring initiative for thr 12 General
Elections, Charter 2000 coordinator Mustafa noted that generally the coverage by the
mainstream media, as in the past elections, was predictably biased towards the incumbent
BN. CIJ executive director Gayathry Venkiteswaran observed that not only the reports
were lopsided, the way the media magnified the threats by the BN to the electorate
revealed the extent to which the media themselves were willing to play up the BN
agenda. The people's rejection of the BN on March 8 was also a rejection of the
mainstream media.

Mustafa noted that in their attempt to please and promote their political masters, their
coverage tended to be overtly and overly propagandistic at times.

“For instance, the 'resurrection' of certain writers/journalists to do glowing write-ups of
the BN was too obvious. In the case of the NST, you got certain personalities of the past,
like Dr. Kamal Salih, Kalimullah Hassan, etc. writing in columns, singing praises of the
BN. In a sense, these personalities were meant to give a direct or indirect endorsement of
the incumbent coalition, apart from aiming to have these columns and writings lend the
newspaper concerned a stamp of respectability to a certain degree.”

Was there any flicker of hope in this elections? In the last elections, the media monitors
concluded that the ntv7 and theSun offered some hope in providing balanced coverage,
while the rest were “Cheerleaders” for the BN. Little has changed since then, and maybe
even the light of hope was often dampened by the dark forces holding power. The
initiative recognises that the media face insurmountable challenges in the form of legal
and political controls, but is concerned that the overall effect is the loss of credibility of
the media and the lack of quality information by the readers.

This report summarises the findings from the quantitative monitoring coordinated by CIJ
involving six dailies: New Straits Times, The Star, theSun, Utusan Malaysia, Malaysia
Nanban and Makkal Osai. The effort is of course incomplete because of the absence of
data from Chinese-language dailies and the broadcasters, and area that we hope to
improve on by the next elections. We record our appreciation to all volunteers and staff
who spent their time doing the analysis and measurements of the news articles, a tedious
yet necessary task.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
2



Summary of results

A total of 3,808 items from six newspapers were measured for their content on elections
ranging from news articles, editorials, opinion pieces photographs and letters to the
editor. Measurements were made for the dailies a week before nominations but for the
purpose of this report, only items during the campaigning period have been included.

Among the three English dailies (all in tabloid sizes), the most pro-BN was The Star with
63.12% of its space dedicated to pro-BN content; it also had the smallest proportion of
pro-Opposition stories at 5.5%; its neutral stories took up 31.31% in space. The NST had
slightly more space for pro-Opposition stories at 5.9%, and its neutral stories at 33.78%.
But the daily was also clearly pro-BN with 60.29% stories in the party's favour. theSun
appears to have dedicated more space for neutral stories at 40.87% and just over 16% for
stories that could be described as pro-Opposition, though the newspaper was still
dominated by pro-BN stories at 42.8%. Clearly the three broadsheets monitored (one
Malay language and two Tamil) showed higher story counts and also percentage of space
for pro-BN stories. Utusan Malaysia recorded 82.29% space for pro-BN items, while
Makkal Osai and Malaysia Nanban had 66% and 70%, respectively. But Makkal Osai
had the highest percentage of space for pro-Opposition stories at 23%, Malaysia Nanban
recorded 19% and Utusan Malaysia had the lowest of all at a mere 1.89%.

In addition to the obvious bias in the media, it was also observed that little space was
given to critically discuss issues like the factors that mattered to the voters including the
voices from the Indian community; analysis of the parties' manifestos; the strength of the
parties etc. In their place, one would find focus on personalities, superficial analysis of
candidates and their issues and little meaningful debate, despite the number of columns
and spaces for opinion pieces.

Figure 1: Coverage in % of space by English dailies
100

90
80
0 —
60
s ® —— R
40 [ Pro-BN
30
20
10
0
NST Star Sun
Newspaper

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
3



Figure 2: Coverage in % of space in Tamil dailies
100.00%

90.00% —  E—

80.00% — —
70.00% — [

60.00% —

[] Neutral
[l Pro-Opp
40.00% — [T Pro-BN

50.00% —

%

30.00% —
20.00% —

10.00% —

0.00%
MO MN Um

Newspaper

Impact

The impact of the monitoring is left to be seen but the blog received significant visits.
Between the period from 24 February to 25 March, the total number of unique visitors
was 35,218 — the highest was recorded during the polling weekend, and 1,405 hits a day.
Three local dailies and several online sites quoted the preliminary results provided as
news articles and an editorial, though with their own slants, and a media boss interviewed
made references to the study.

Recommendations

1.

Time to go back to basics — an adherence to ethical values and high professional
standards is really the first step in improving the media's credibility. Review they
should, change they must, but these must hinge on the fundamental role and
purpose of journalism. For those who are interested, improvements will require
the removal of blocks of old patronage mindsets and passivity in upholding
journalistic integrity.

Competition is not a bad word — it is time to encourage other publications and
media house to flourish to ensure that everyone is kept on their toes. The solution
to the "death" of real media may not lie in its anticipated reform, rather, the
existing media houses need a bit of competition to constantly check that they are
doing justice to the profession. To achieve this, the laws that govern the licencing
of them media need to be relaxed while anti-monopoly regulations introduced to
create a healthy market of ideas and information.

Laws are lawless — any move to restore people's faith in media credibility must
not ignore the existence of laws that impede the growth of diverse, plural and
credible media. The Printing Presses and Publications Act must go, likewise the
Communications and Multimedia Act must be amended to allocate more space
and bandwith to alternative groups to the state and commercial operators that
dominate the air space now. Its also time to say goodbye to the Internal Security
Act, the Official Secrets Act and the Sedition Act — all that place unfair pressure
on the media and journalists. In their place, there are more efffective models of

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
4



self-regulation that will ensure that rights and responsibility grow hand in hand.
The media bosses need to take the challenge to set aside ringgit and sen
differences and take on board the task of demanding that these laws be
dismantled. The governing parties at the federal and state levels should know it is
in their interest to support this move.

Gayathry Venkiteswaran
Executive Director, Centre for Independent Journalism
on behalf of the organisers of the Media Monitoring Initiative

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
5



A. BACKGROUND
1. Background to project

Volunteers started monitoring the media two elections ago, starting in 1999. Charter
2000-Aliran then compiled the reports of the monitors in a blog during the 2004 general
elections, which was the base again for the 12th General Elections this year. This time, it
was conducted in cooperation with the Centre for Independent Journalism (CIJ) and the
Writers' Alliance for Media Independence (WAMI), all groups focusing on promoting
media freedom and independence and with the involvement of volunteers. The analyses
were published in a media monitor's diary at http://www.aliran.com/elections

This project tracked news coverage in the run-up to the election. The media coverage was
assessed against journalism standards in that it should be fair, professional, unbiased and
ethical. What this means is that there must be:

a) equal access to the media for all parties;

b) fair and sufficient coverage for all parties; and

c) the right to reply or to respond to state a position or to clarify baseless allegations

To support the qualitative data collected, CI1J began its own quantitative analysis to
collect numerical data on the number of stories and space dedicated to the various parties
in the election campaign. The objective was to present the coverage of the elections by
the local media using quantitative data that could then encourage the media outlets to
reassess their practices in election reporting.

2. Media issues in Malaysia
Ownership and laws

All of the mainstream media is owned, directly or indirectly, by the ruling coalition or
those closely allied to them. Among the big players in the media industry are Media
Prima Berhad, Huaren Holdings Sdn Bhd, Utusan Melayu (M) Sdn Bhd, KTS Group of
Companies, Media Chinese International Limited, Nexnews Bhd and AMP/Astro.
Together with the state broadcasters, these private media companies openly endorse the
ruling coalition and allow their channels to become propaganda tools for the BN, with
some exceptions.

In the elections campaign of 1999 following the Asian financial crisis and the political
upheaval following the sacking of Anwar Ibrahim, the media was used to create fear
among the people that voting the opposition could lead to chaos, a theme repeated in this
election, using images of public assemblies calling for free and fair elections and better
treatment of marginalised groups.

The ownership structure that favours the BN is strengthened by the existence of strict
laws and regulations that control the media. The most draconian include the Printing

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
6


http://www.aliran.com/elections

Presses and Publications Act, the Official Secrets Act and the Sedition Act. The Internal
Security Act, while not actively used against media practitioners, affects free media as it
is a tool to curb dissent. Newspapers are burdened annually to apply for their publishing
permits and run the risk of not getting them if they have been deemed to have violated the
licencing provisions — which could range from critical issues on race and religion,
relations between Malaysia and its neighbours, criticisms of local politicians and leaders.

2008 general elections

The 12th general elections was called almost a year before the deadline of March 2009.
Unlike the 2004 elections, Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi did not
have the advantage of the feel good factor and his "Mr. Nice Guy' reputation that saw him
lead an outstanding victory for Barisan Nasional, with 63% popular vote and 91%
Parliamentary seats. In the four years of taking power, Abdullah has received massive
criticisms from his predecessor Tun Dr. Mahathir Mohamad over mega projects like the
new bridge to Singapore and the role of Pak Lah's son and son-in-law in business and
politics; over the AP issue and sale of MV Augusta; and the people's demonstrations
through BERSIH and HINDRAF at the end of 2007, among others. The elections were
called at a time when resentment was high among many Indians over the govenment's
handling of temple demolitions and growing frustrations over rising prices and cost of

living. The 12th General Elections on 8 March was also said to be conducted before
former deputy prime minister and UMNO deputy president Anwar Ibrahim, now adviser
of Parti Keadilan Rakyat, could stand for elections (his is disallowed from contesting or
holding positions due to his corruption sentence until April this year).

The results of the elections, where the BN lost its two thirds majority in Parliament, lost
four states to the DAP, PKR and PAS and failed to win back Kelantan from PAS was
also in many ways a rejection by the people of the messages and propaganda through the
mainstream media. The spaces allocated to promote the BN through news, analysis,
photos and advertisements became "wasted" because of the rejection by the people of
information that is seen as inaccurate, misleading and downright untruthful. In the
immediate aftermath of the polls, some media bosses have acknowledged the need for the
media to review their content, but this in itself is a gargantuan task considering the 50
years of controls, censorship and self-censorship that has been the practice in the
Malaysian media.

3. Methodology

The compilation of data is based on guidelines and to assess the overall impact of the
stories to the readers. Analysis for the media monitor's diary was done by a group of
volunteers who were assigned specific newspaper or television or radio station. Reports
were send to the moderator of the blog to be uploaded. The blog provided spaces for
comments from readers.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
7



The first stage was to compute the comparisons in number of stories dedicated to the
contesting parties in the elections, on a daily basis. This was then supported by
measurements of the space allocated for each story. Measurements were made for news
stories, columns, editorials, letters to the editor and photo montages. Each volunteer will
use a standard coding sheet to record the headlines, the article subjects, accompanying
photos and photo montages the measurements and rating. Advertisements were not
tabulated as Transparency International Malaysia has undertaken a specific task to
monitor the ad expenditures in 19 media outlets.

For the data collection, six newspapers were monitored and the selection was done based
on the limited resources available. The Chinese language media and dailies from Sabah
and Sarawak were not included due to a lack of volunteers. Likewise, the focus of the
data collection was primarily the newspapers as they were much easier to monitor.
However, some data collected by volunteers who monitored ntv7 and Radio24 Bernama
will also be included to demonstrate the coverage by broadcasters. Monitoring began a
week before nominations (16 Feb) but the analysis and reported will focus on the media
coverage during the campaign period up to the polling day.

List of items monitored

News - referring to the local stories in the earlier pages of the newspaper
Business stories

Metro or regional sections

Editorials and columns

Letters to the editor - letters represent the view of readers and the general public,
who wrote on various election-related issues, either as rights as voters;
expectations of candidates

Definitions

1 Pro-BN stories would include those that portrayed the BN and its component
parties and leaders in a way that gives them the advantage in the issues or topics
raised. It also included stories that allowed BN individuals to challenge or accuse
the opposition parties and individuals, or non-party individuals and organisations
that called for support for the BN

-1 Pro-Opposition stories included those that portrayed the different parties - DAP,
Parti Keadilan Rakyat and PAS as well as independent candidates - in a positive
light that could influence readers to support them.

0 Neutral articles refer to those that give adequate and reasonable space for different
parties to respond to an issue or allegation; where the articles contain facts
without providing clear persuasions (for example, a report on the launch of a party
operations room in a town and where no other statements were made about the
candidate, party manifesto, or issues at hand); and those that provided analysis

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
8



that contained different and even competing perspectives or attempted to provide
fair coverage.

4. Margin of error and lessons learnt

As the monitoring was done with the help of volunteers, we recognise that there could be
some discrepancies and errors particularly in three areas: (1) selection of stories, (2)
measurement of the space; (3)rating according to the slant; and (4) representation across
languages. All volunteers were briefed to go through the relevant sections in the
newspapers - Home/Local/Prime News, Opinion and Forum, Business, Regional/Metro,
Letters to the Editor - and identify stories on elections or could be related to election
issues.

Based on post-analysis post-mortem, we identified the following gaps and corrective
actions:

1) There was discrepancies in the selection of stories, as some did not spell out the
connection with the campaigns, yet made mention of certain candidates or were part of a
political development that could be interpreted as a campaign initiative. For example,
stories on economic performance that quoted the then Finance Minister and
Parliamentary candidate for Tasek Gelugor Nor Mohamed Yackop were considered by
most of the volunteers even though they did not make mention of the campaign or
manifesto. We tried to rectify these as much as we could during the monitoring. It is
recommended that more regular checks are done to ensure the selection is standard across
the media.

2) A margin of error of about 2% in identifying the slant of the story. This is due to
inconsistencies in rating the story according to the three categories (pro-BN, pro-
Opposition, Neutral) as some volunteers interpreted the impact of the stories differently.
One example is in the stories that quoted the police and independent candidates, where
the latter could be interpreted as being an advantage to the BN if they are seen the
spoilers for the opposition, or the opposition if they are strong contenders against the BN,
or having a neutral impact. In future, all volunteers must be briefed precisely on the
categorisation and constantly reviewed to streamline the interpretations.

3) A range of 3-10 cm square in the measurement as a result of the layout, the special
Election logos used and space between the headlines and the body of the story.

The second area of discrepancy is a result of the terminology used to describe the stories
and the specific categorisation. In using the term Neutral, it gives a misleading
impression of the content as some are considered fair coverage, others as factual stories
with no bias towards any sides. The team used a simplified categorisation as this was the
first attempt and there were inexperienced volunteers. It would be better to have a more
stringent list of categories to describe the slant of the stories, for example,

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
9



positive/negative for each party; neutral and balanced.

4) One of the limitations in the quantitative exercise was to get adequate representation in
terms of the medium and the languages as well as regions. Due to the lack of resources,
we were unable to get volunteers to consistently monitor the Chinese-language media and
the broadcasters as well as the media in Sabah and Sarawak. However, analyses have
been provided though sporadically. In future, there will be more efforts to engage
volunteers across the media, language as well as geography.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
10



B. RESULTS

The media monitors of the 2004 elections concluded that "other than the very slight
exception of ntv7 and theSun, the other media have been clearly quite unfair to the
opposition." (20 March 2004, Headline: "The verdict is out: No surprises, mainstream

media clearly unfair" — see copy attached). The media coverage of the 12th General
Elections was not too far off the mark, unfortunately. Statistically, most of the
newspapers monitored for quantitative data collection showed very high percentages of
pro-BN news and opinion pieces.

1. Number of stories and use of space

Story count for the various newspapers showed a high percentage for stories that were
pro-Barisan Nasional in the pre-election reporting. This was also translated into the
amount of space allocated for the competing sides. Among the three English dailies (all
in tabloid sizes), the most pro-BN was The Star with 63.12% of its space dedicated to
pro-BN content; it also had the smallest proportion of pro-Opposition stories at 5.5%; its
neutral stories took up 31.31% in space. The NST had slightly more space for pro-
Opposition stories at 5.9%, and its neutral stories at 33.78%. But the daily was also
clearly pro-BN with 60.29% stories in the party's favour. theSun appears to have
dedicated more space for neutral stories at 40.87% and just over 16% for stories that
could be described as pro-Opposition, though the newspaper was still dominated by pro-
BN stories at 42.8%. Clearly the three broadsheets monitored (one Malay language and
two Tamil) showed higher story counts and also percentage of space for pro-BN stories.
Utusan Malaysia recorded 82.29% space for pro-BN items, while Makkal Osai and
Malaysia Nanban had 66% and 70%, respectively. But Makkal Osai had the highest
percentage of space for pro-Opposition stories at 23%, Malaysia Nanban recorded 19%
and Utusan Malaysia had the lowest of all at a mere 1.89%.

Figure 1: Coverage in % of space by English dailies
100

920 —
80  E—
70  —
I
60 —
° [] Neutral
® 1 B Pro0pp
40 — [ Pro-BN
30 —
20 —
10 —
0
NST Star Sun
Newspaper

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
11


http://www.aliran.com/elections/archives/2004_03_01_archives.html

Figure 2: Coverage in % of space in Tamil dailies

100.00%
90.00% —
80.00% —
70.00% —
60.00% —

[] Neutral

[l Pro-Opp
[ Pro-BN

%

50.00% —
40.00% —
30.00% —

20.00% —
10.00% —
0.00% —

MO MN uMm
Newspaper

The Star

The Star had a total of 638 stories and columns on the elections for the two weeks
between 24/2 and 7/3 and excluding 2/3. Of these, 417 or 65.36% were pro-BN, 59 or
9.25% were pro-Opposition and 162 (25.39%) that were neutral. In terms of space for the
stories and columns, this is translated to 63.12% space in cm square for pro-BN, 5.56%
pro-Opposition and 31.31% neutral. Figure 3 shows the slant in terms of space for the
two-week period.

Figure 3: Slant in coverage, The Star 24/2 - 7/3

[0

8 [ Pro-BN
g ro-|

1) [l Pro-Opp
X ] Neutral

W

24/02/ 25/02/ 26/02/ 27/02/ 28/02/ 29/02/ 01/03/ 02/03/ 03/03/ 04/03/ 05/03/ 06/03/ 07/03/ 08/03/
08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08

Date

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
12



Some exceptions to note are between 5/3 and 7/3, when the percentage of space for the
pro-BN stories were much higher than the percentage of space allocated and lower
percentage in space for the pro-Opposition ones. See Figures 4.1 — 4.3.

Figure 4.1: Percentage count vs space in The Star for Pro-BN stories, 5/3 - 7/3

80
75
70
65
60
55
50
45 % count
40 \ % space
35
30
25
20
15
10
5
0 T \
05/03/08 06/03/08 07/03/08

Figure 4.2: Percentage count vs space in The Star for Pro-Opposition stories, 5/3 - 7/3

-
(2]

N
(9]

N
>

-
w

N
N

-
a

N
o

©

— % count
—— "\ % space

O =2 NWPH OO N ©

T !
05/03/08 06/03/08 07/03/08

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
13



Figure 4.3: Percentage count vs space in The Star for Neutral stories, 5/3 - 7/3

32.5
30
275
25
22.5
20
175
15
125
10
75
5
25
0

05/03/08

% count

\. % space

I |
06/03/08 07/03/08

The Star, which is owned by Huaren Holdings, the investment arm of the MCA allocated
about 13% of its space on election stories on the party leaders and candidates, compared
with15.6% for UMNO (Figure 5).

Figure 5: Coverage of MCA and UMNO, The Star

Anwar Ibrahim 2.44%
MCA 12.42%

UMNO 15.60%

Others 69.54%

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
14



New Straits Times

The NST had a total of 734 stories and columns on the elections for the two weeks
between 24/2 and 8/3. Of these, 409 or 55.72% were pro-BN, 62 or 8.45% were pro-
Opposition and 263 (35.83%) that were neutral. In terms of space for the stories and
columns, this is translated to 60.29% space in cm square for pro-BN, 5.92% pro-
Opposition and 33.78% neutral. Figures 6 and 7 show the slant in terms of space for the
two-week period.

Figure 6: Overall space and story count, NST 24/2 - 8/3

65.00
60.00
55.00
50.00
45.00
40.00
35.00 e
30.00
25.00
20.00
15.00
10.00

5.00

0.00

%

[O Story count (%)
B Space (%)

Pro-BN Pro-Opp Neutral
Slant

Figure 7: Slant in coverage by NST, 24/2 - 8/3
80
75 I
70

60 =

1 i

24/02/ 25/02/ 26/02/ 27/02/ 28/02/ 29/02/ 01/03/ 02/03/ 03/03/ 04/03/ 05/03/ 06/03/ 07/03/ 08/03/
08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08

Date

45 —
40 —
35 —
30 —
25 —
20 —
15
10 —

[ Pro-BN
[l Pro-Opp
[INeutral

% space

|

Throughout the period of the campaign, the newspaper maintained more space for pro-

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
15



BN stories, with the peak on 5 March where these stories took up 76.72% space of all
election related items. The non-BN side did not get significant space that were positive
to them, the highest being 20% on 27/2. Its least in terms of number and space occurred
on 7/3 when there was only 1 out of 53 stories that could be described as having a pro-
Opposition impact. The story, on Anwar Ibrahim defending his position against
accusations thrown by Chandra Muzaffar, and other BN leaders took up only 46 cm
square (0.46%) as against the 485 cm square (4.8%) that quoted others from Pak Lah to
Mahathir Mohamad attacking Anwar. See Figure 8.

Figure 8: Breakdown for NST, 7/3

75
70
65
60
55
50
45
40
35
30
25
20
15
10

%

[T Story count (%)
[ Space (%)

Pro-BN Pro-Opp Neutral
Slant

One day that saw a significant skew in the number and the space occured on 29 Feb
where the 48.9% of 45 items that were pro-BN took 70.27% of the total space. The 8
items that were pro-Opposition or 17.8% of the story count took up only 7.85% of the
space. The stories were on pages 8 where it was located at the bottom of the page; p13
where it was the second story and clearly overshadowed by a full piece on BN candidate
Shahrizat Abdul Jalil; p14 as snippets, p18 as the second of two stories and p22 where
there were 3 stories. See Figure 9.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
16



Figure 9: Space vs count, NST 29/2

Pro-BN

[ % Story count

Pro-Opp
B % Space

Slant

Neutral

30 40 50 60 70 80
Percentage

theSun

theSun had a total of 289 stories and columns on the elections for the two weeks between
25/2 and 8/3. Of these, 133 or 46% were pro-BN, 48 or 16.6% were pro-Opposition and
108 (37%) that were neutral. In terms of space for the stories and columns, this is
translated to 42.83% space in cm square for pro-BN, 16.29% pro-Opposition and 40.87%
neutral. Figures 10 and 11 show the slant in terms of space for the two-week period.

Figure 10: Space vs count, theSun 25/2 - 8/3

50
45
40

35 —

30 —

[ % space
[l % story count

%

25 —

20
15
10

57

0 —

Pro-BN Pro-Opp Neutral
Slant

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
17



Figure 11: Slant in coverage in theSun, 25/2 - 8/3

[ Pro-BN
35 [ [ BEREEE BEEEEE [l Pro-Opp
30 [ [ BEREEE  BEEEEE ] Neutral

% space

15 - - - R BN ENE EhE
- N ] ] B O (W TR T

25/02 26/02 27/02 28/02 29/02 01/03 02/03 03/03 04/03 05/03 06/03 07/03 08/03
/08 /08 /08 /08 /08 /08 /08 /08 /08 /08 /08 /08 /08

Dates

On 25 Feb, the high number of neutral stories coincides with the reporting of the
nomination process the day before. Most stories introduced the candidates and offered
quotes from the contesting individuals. On 26 Feb, despite having only 8.7% of the
election content being pro-Opposition, this took up almost 25% of the space, mainly
because of a column on voting for fair play that pointed to some of the weaknesses in the
ruling party and two letters to the editor that raised questions about the BN. On 1 March,
while the story count was in favour of the BN (53.8%) but the space allocated was only
31.63% and neutral stories that made up only 34.6% were given 56.96% space in the
newspaper because it had a two-page spread of photographs that showed the different
parties during the election campaign. For the pro-Opposition stories, the space was 50:50
text and photographs.

Figure 12: Space vs count, theSun 25/2

80

70

60

50

%

40 [ % Space
Il % Story count

30

20

10
0
Pro-BN Pro-Opp Neutral
Slant

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
18



Figure 13: Space vs count, theSun 26/2

%

[ % Space
25 [l % Story count

5

0

Pro-BN Pro-Opp Neutral
Slant

Candidates and party personalities took up the most space in theSun, and it spent over 6%
on the CM issue in Penang.

Figure 14: Issues in news coverage, theSun 25/2 - 8/3

6.36% [[] Gerakan CMissue in [ ] Pledges and promises
Penang by BN

5.47% 25.54% [ | Attacks against Anwar [l Candidates, party is-
’ Ibrahim sues, seats won, nom-
2.66% [ ] BN attempts to win Ke-  ination for BN and
2.34% lantan [ Others — EC, Police,
[ ] Attacks against Hadi Companies, Individ-
Awang and Nik Aziz uals

B Party Manifestos

[ Indian issues including
MIC, Hindraf

B Civil society issues

51.21%

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
19



Utusan Malaysia

Utusan Malaysia had a total of 981 stories and columns on the elections for the two
weeks between 25/2 and 8/3. Of these, 763 or 77.78% were pro-BN, 33 or 3.36% were
pro-Opposition and 187 (19.06%) that were neutral. In terms of space for the stories and
columns, this is translated to 82.29% space in cm square for pro-BN, 1.89% pro-
Opposition and 15.82% neutral. Figure 15 shows the slant in terms of space for the two-
week period.

Figure 15: Slant in coverage by Utusan Malaysia, 25/2 - 8/3

100
90 —
80
70
60

50 —H I [ Pro-BN

[l Pro-Opp
40 1 [ ] Neutral
30 —

% space

20

i (T T T
0— \ J ‘ \ \ \ \ \ \ [ \ \ \ \ ‘ ‘ \
25/02 26/02 27/02 28/02 29/02 01/03 02/03 03/03 04/03 05/03 06/03 07/03 08/03

/o8 /08 /08 /08 /08 /o8 /08 /08 /08 /08 /08 /08 /08
Date

Like the rest of the media, most of the space was dedicated to candidates and
personalities that took up almost 30% of the total space for election stories. Certain
individuals from the opposition were shown in the negative, namely Anwar Ibrahim and
the two PAS leaders, Tuan Haji Nik Aziz Nik Mat and Datuk Seri Hadi Awang, totalling
3.3% of the space. This is equivalent to the space given to discussions on party
manifestos (elaborated below). Almost 43% of the space was in the form of editorials,
columns and letters to the editor, where almost all were pro-BN in their tone and impact.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
20



Figure 16: Breakdown of hot issues covered, Utusan Malaysia

2.24%8%

7%
3.2, [ CMissue in Penang  [_] Civil society issues
[l Attacks against Anwar [ Pledges and promises
Ibrahim by BN
[ ] BN to win Kelantan [l Candidates, party is-
[ ] Attacks against Hadi sues, seats won, nom-
Awang and Nik Aziz ination for BN and
[ Party Manifestos [] Others — EC, Police,
s07200 [ Indian issues including [ ] Editorials and columns
et MIC, Hindraf [] Letters to the editor
B Closing ranks in Umno

Utusan Malaysia too recorded higher neutral stories on the last of the campaigning days,
breaking the convention of its pro-BN coverage since nomination day. It also had fewer
anti-opposition stories. This, however, was due to a shift in focus whereby the content
reflected the preparation of the Election Commission for polling day. Also, most of the
BN leaders covered were united in their D-Day message - appealing for voter turnout and
to vote wisely, instead of hard-selling the party. The front page story became a sort of
final statement without the usual format of a news piece- “Kuasa di tangan rakyat”. It
appealed to the voters to use their votes rationally, predicted the BN winning the two-
third majority on the basis of its past election performance and gave an overview of the
preparation of the EC.

Makkal Osai

Makkal Osai had a total of 557 stories and columns on the elections for the two weeks
between 24/2 and 8/3. Of these, 358 or 64% were pro-BN, 139 or 25% were pro-
Opposition and 60 (11%) that were neutral. In terms of space for the stories and columns,
this is translated to 66% space in cm square for pro-BN, 23% pro-Opposition and 11%
neutral. Figures 17 and 18 show the slant in terms of space for the two-week period.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
21



Figure 17: Slant in coverage by Makkal Osai, 24/2 - 8/3

[0]

8 [ Pro-BN
% [l Pro-Opp
X [J Neutral

24/02/ 25/02/ 26/02/ 27/02/ 28/02/ 29/02/ 01/03/ 02/03/ 03/03/ 04/03/ 05/03/ 06/03/ 07/03/ 08/03/
08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08

Date

Figure 18: Space vs count, Makkal Osai, 24/2 - 8/3

70
65
60 —
55 —
50 —
45 —
40 —
35
30
25
20
15
10 —
57
04

%

[ % space
[l % story count

Pro-BN Pro-Opp Neutral
Slant

Malaysian Nanban

Malaysia Nanban had a total of 609 stories and columns on the elections for the two
weeks between 24/2 and 8/3. Of these, 413 or 68% were pro-BN, 131 or 21% were pro-
Opposition and 65 (11%) that were neutral. In terms of space for the stories and columns,
this is translated to 70% space in cm square for pro-BN, 19% pro-Opposition and 11%
neutral. Figures 19 and 20 the slant in terms of space for the two-week period.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
22



Figure 19: Slant in coverage, Malaysia Nanban, 24/2 - 8/3

100

80
70
60
[ Pro-BN
50 Il Pro-Opp
[ INeutral

N Bl 1NN
o0 b L
Bhhhshnheniwnl

24/02/ 25/02/ 26/02/ 27/02/ 28/02/ 29/02/ 01/03/ 02/03/ 03/03/ 04/03/ 05/03/ 06/03/ 07/03/ 08/03/
08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08 08

Figure 20: Space vs count, Malaysia Nanban 24/2 - 8/3

70
65 —
60 —
55
50 —
45 —
40 —
35 —
30 +
25
20
15 4
10
57
0 -

%

[ % space
[l % story count

Pro-BN Pro-Opp Neutral
Slant

Makkal Osai has yet to receive its publishing permit for 2008. Despite its reputation of
being critical, the election reporting, like Malaysia Nanban suffered in terms of
proportion of the bias towards the BN, where full pages were sometimes dedicated to the
BN. However, they had the highest percentage of space for pro-Opposition stories
compared to the other media.

Radio and TV
Due to limited resources, the monitoring of the TV and radio were inconsistent and the

sample size was much smaller compared to the newspapers. The two that were monitored
were ntv7 and Radio 24 Bernama.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
23



Ntv7

Of the eight days monitored, there was a total of 100.2 minutes of election news during
the 8pm news broadcast. Out of this, almost 60% of the content was pro-BN, 9.6% pro-
Opposition and 30.4% neutral. Figures 21 and 22 show the breakdown of the coverage
according to slant and on a daily basis. While maintaining the top spots for BN leaders,
namely Abdullah Ahmad Badawi and Najib Abdul Razak, the station provided some
coverage of the opposition whereby candidates could state their points, and party leaders
like Lim Guan Eng and Nik Aziz Nik Mat got 1 minute each in challenging some of the
comments made by BN reps. Among other opposition leaders who got air time were Jeff
Ooi, R. Sivarasa, Elizabeth Wong, Nurul 1zzah, Dr Lo' Lo' Ghazali and Teresa Kok.
However, these were lower in the ranks of the stories and got no more than Iminute each
in shared time with the BN opponents.

Figure 21: Coverage by ntv7, 8 days between 24 Feb and 4 March

90

80

70

60

% of total time on elections

50 [ Pro-BN

40 — I R [l Pro-Opp
[JNeutral

30 | -

20 —

o i | ﬂ m ]

0 \ \ \ \

24 F 26F 27TF 28F 29F 1™ 3M 4M
Date

Figure 22: Overall coverage by ntv7

30.44%

[ Pro-BN
[l Pro-Opp
[ Neutral

59.98%

9.58%

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
24



The media monitor was however critical about the coverage by ntv7 of Nurul Izzah and
noted the following:

"Sharizat, the Lembah Pantai BN candidate and a frequent ‘ego tripper’, appeared
on the streets of the constituency, meeting a crowd of ‘lower income’ electorate.
She never fails to take the opportunity to use the media to her best advantage.
Despite being a famous politician and incumbent Minister, she still felt the need to
boost her own confidence by singing her own praises, publicly listing all she
claimed to have done for these constituents. It is a wonder that someone so
famous for her service to the people should have to do that for the benefit of
people who already know about it and allegedly benefited from her service.

Her opponent, Nurul Izah Anwar, daughter of PKR adviser Anwar Ibrahim, had a
far simpler line for voters, saying she was committed to serving the people, if
given the chance to do so. ntv7 in its usual partisan manner, commented, “Few
expect the young woman to unseat the minister, at least for now...”

Perhaps, our ‘feel good’ channel felt a momentary ‘pang’ of sympathy, for this
young first-timer, or a twinge of guilt at being obviously biased towards the BN in
much of its reporting.”

This posting received a comment from a journalist and the point is noted as well:

Anonymous said...
It wasn't 'a momentary ‘pang’ of sympathy' or 'a twinge of guilt at
being obviously biased towards the BN'.

Have you any idea how tight the leash is on us? Spare a thought for
those of us in the newsroom who are fighting within the system, to try
to squeeze in as much 'fair' coverage as we can get away with.

4:06 PM
Gayathry V said...

To the 2nd anonymous poster, its good to get your feedback.
Obviously you're a journalist. It should be clear that individual
journalists are not the target of the monitors, but the whole approach
of editors, owners and the BN in framing the issues. We would
appreciate specific cases of pressure that exist in the newsroom so that
we can highlight to the public the constraints within which the
journalists work and find ways to mitigate them.

6:25 PM

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
25


http://www.cijmalaysia.org/

Anonymous said...

simple - either we adhere to the imposed ratio of positive bn news to
opposition coverage, or lose our broadcasting licence and have
everyone's jobs at stake, editors not excluded.

7:16 PM

Radio 24 Bernama

This radio station was launched on the eve of Merdeka in 2007 and is the only 24-hour
news station. Unlike the sister stations under RTM, Radio 24 broadcasts (frequency
93.9FM) only news and talk shows, with no advertisements or commercial play for
music. The station was monitored for its 1pm and 4pm news bulletins. It was interesting
to monitor the radio station in the run up to the nomination day and polling day, as it
attempted to provide some kind of balance to the issues and parties. Again, it was
overwhelmingly pro-BN, but there were news slots that had sound bites from opposition
leaders. Unfortunately, as polling day approached, the trend fell into the same pattern of
state media and even the private media where most of the content favoured or emphasised
the strength of the BN. A sample of the data for 20 and 21 Feb, and between 25 and 27
Feb showed how the pro-opposition items fell out of the radar. There were some attempts
to get comments from academics, with some providing good reviews and analysis, but
never as the top stories. Likewise, where the opposition from DAP and PKR were quoted,
they did not make the top items, which seemed to have been reserved for the BN leaders.
Competitors for the first three items included the Prime Minister, Deputy Prime Minister
as well as state BN leaders, and the EC Chairman.

Figure 23: Coverage in Radio24 pre and post-nomination
90 ——

80

70

50 —

% of total time on election stories

[ Pro BN

40 [— [l Pro-Opp
[] Neutral

30 ]

20 — —

0 \
2002 2102 2502 2602 2702
Date

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
26



2. Analysis of content and issues

What did the newspapers talk about during the election campaign? The bulk of the stories
concentrated on personalities — the candidates, responding to statements by others,
personal aspects like the support from family members for the candidates etc. Some of
the positive exceptions came in the form of a series of questions to the contesting
candidates provided by theSun and focusing on the issues confronting candidates in
selected areas, published in The Star's Metro section.

Some major issues that could have been expected in the media included:
Conflict within UMNO in states like Terengganu, Perlis

The CM issue in Penang

Frustrations of the Indian community over various issues

Rising cost of living

Corruption

Reforms in the BN in governance and transparency

s Y s [ s [ s Y s [ s

But few of these took centre stage except the CM issue in Penang. References to the
Hindraf were in less than 3% of the space across the media, while problems in the
UMNO were reflected largely as personality issues with limited analysis. Below is a
selection of issues as covered by the different media. A note is also made about the
coverage of the non-BN parties.

2.1 Party manifestos

Manifestos are an important aspect of the elections as parties and candidates document
their pledge to voters and the general public. It is a statement of how the party proposes
to address the many issues facing the nation and the population, from the economy to
social welfare, security etc. However, the media spent very little time or space on
analysing the manifestos presented by the contesting parties. Most attention was given to
the list of issues in the manifesto, and the BN parties were reported as defending their
strengths and criticising the manifestos of the opposition. Without sufficient room for
debate and reply, the impression given was that the BN manifesto was a grand plan and
that anything from the opposition was bound to fail. For example, PAS's welfare state
concept and the pledge to reduce fuel prices made by PKR and DAP were described as
resulting in bankrupting the nation. In comparing the newspapers, theSun had 4.89% of
its space on the party manifestos while the Utusan Malaysia had 3.29% of its total space.

Looking at the little analysis on the party manifestos, on 27 Feb, Wan Hamid Hamid in
his NST column (“DAP's secret ambition or a tall tale?””) asked if DAP's manifesto was
realistic. He started by giving space to two DAP candidates to explain their case, while
casting doubts by throwing in impressive figures on economic performance figures from
the BN. But he made a point in the closing paragraphs that some people have been
cynical of manifestos from both sides of the divide and noted a UK case where the

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
27



government's lawyer said election pledges were not subject to legitimate expectation. In
the page before Zainul Ariffin said in “Money promises won't do the trick” that the
opposition parties were being unreasonable in their manifestos and that he would rather
“hear an opposition that argues the old line of checks and balaces, than one that tries to
sell me fairy tales.” By writing “Politicians should respect voters' intelligence more, and
maybe they will be surprised” it sounded as though it could have been a call to the BN as
well. The NST's editorial on the same day (“Manifesto destiny”) concluded that the BN's
manifesto was more achievable given its report card, and the opposition's was merely
wishful thinking. The only attempt to analyse the manifestos was in a 28 Feb article
("How the manifestos measured up") that quoted different academic and corporate
sources on the manifestos. While overwhelmingly giving credit to the BN, some
important questions were raised for all parties as well.

theSun made a stand on the issue the same day under the headline "A manifesto is a
commitment" by arguing that the BN had much work to do to support the manifesto with
strong post-election commitment and pledge especially in fighting corruption and
improving multi-ethnic relations. The daily published an analysis by economist Prof
Emeritus Dr Mohamed Ariff on 1 and 2 March, in which he argued the case for the
removal of subsidies and barriers to competition. Though not directly commenting on any
manifestos, the pieces could be seen as timely to support the BN strategy to cut fuel
subsidies.

Utusan's approach to the manifesto, both in the editorial and a column was to endorse the
manifesto and reject the opposition's pledges. The editorial asked: "Apa lagi bukti yang
diinginkan rakyat mengenai kemampuan BN menerajui negara berbanding pembangkang.
Adakah ini semua mampu diberikan oleh pembangkang melalui janji-janji manis
mereka?" (What other evidence is needed for the citizen to be convinced of the ability of
the BN to lead the nation. Can the opposition provide all these with their sweet
promises?). Noraini Abd Razak in her opinion piece on page 10 ("Bukan sekadar
berjanji") affirmed the editorial with arguments like:

"Malah jika dibuat perbandingan antara manifesto 2008 dan 2004, elemen paling
ketara ialah BN sentiasa konsisten dalam usaha mengejar matlamat-matlamatnya
membela kebajikan rakyat dan memartabatkan Malaysia di mata dunia." (If we
compared the two manifestos from 2008 and 2004, the most obvious element is
the consistency in pursuing the objectives in public welfare and raising
Malaysia's name in the eyes of the world.)

"Segala-galanya dibuktikan dengan fakta dan angka supaya tiada pihak dapat
mempersoalkannya serta mendakwa mampu menawarkan pelan pembangunan
yang lebih baik." (41l are proven with facts and figures so that no one can
question them or claim that they can offer better in terms of development plan.)

Yet, no one provided an intelligent analysis of the BN's manifesto and report card with

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
28



facts and figures, with the exception of online sources like Malaysiakini.com. In dealing
with issue of prices where the BN had put out large advertisements comparing Malaysia's
prices of core items, The Star's interactive blog section provided an idea of how the
public viewed such messages.

2.2 BN promises and threats

In addition to the advertisements placed by the BN in the newspapers, news pages also
published promises and pledges by the parties (aside from the party manifestos) where
the respective leaders made announcements for projects and grants. For example, on 29
Feb, the newspapers reported that Pasir Puteh in Kelantan would get a RM24 million
Islamic complex and on 1 March, Najib Abdul Razak's announcement of RM339 million
for vernacular schools allocated under the Ninth Malaysia Plan. Other pledges were also
made in terms of building new schools, more grants for Kelantan in BN won and other
items.

Of the entire space dedicted to the elections, theSun published just over 1% on promises
and pledges by the BN, although it published on average two to three BN ads daily
during the campaign period. Similarly in the Utusan Malaysia, 1.19% of the content
featured BN's promises, while the figures were higher in the two Tamil dailies with 4%
(Makkal Osai) and 6% (Malaysia Nanban), where attempts were made to promise
goodies for the Indian community. The space may appear small, but this has to be seen in
context of the overall access by the BN to advertisement space and other opportunities
through the print, broadcast, outdoor and other media.

Writing on the advertisements placed by the BN, the media monitors noted:

“On the eve of polling day (7 March 2008), Malaysian newspapers stepped up the
number of advertisements to “persuade” voters to cast their ballots for Barisan
Nasional. Although the reporting trend has generally been in favour of the BN, the
ads have also been generously displayed.”

“Barison Nasional reportedly spent just over RM1 million in print advertising
alone, according to corruption watchdog agency Transparency International-
Malaysia (TI) and a 28 February Malaysiakini report.”

""Just when you thought you would be safe from the BN propaganda onslaught,
you log into your Hotmail or Yahoo account to catch up on your emails - and lo
and behold, Big Brother is waiting for you there with more BN adverts!”

The tone taken by the BN and promoted by the media was the "threat" of bad things to
come if the BN was not voted in. The media monitors noted these threats in their
postings:

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
29


http://www.aliran.com/elections/archives/2008_02_01_archives.html
http://www.aliran.com/elections/archives/2008_02_01_archives.html

"The Borneo Post and The Daily Express have carried reports effectively warning
voters that they risk losing development grants in their areas if they vote for the
opposition

This was a line in a Daily Express report: "Should the opposition win a seat in the
coming election, (Sabah Chief Minister) Musa said he would not even want to see
the opposition Assemblyman if the latter went to see him."

Another one on ntv7:

"As polling day draws nearer, the Barisan Nasional has apparently stepped up its
hard-sell in various ways, including alleging that Opposition parties are trying to
rig elections by purchasing indelible ink, employing Mat Rempit to harass
candidates, and will cause trouble in the aftermath of the elections, if they win.

7Edition’s news bulletin yesterday, abandoning their ‘feel good’, ‘look good’
image broadcasted these implicit threats and allegations wholesale. There was no
attempt to disguise the fact that ntv7 was for all intents and purposes a BN
mouthpiece.”

The strongest message must be the front page of the NST on 7 March "Don't silence
yourself, No representation, No Voice and Kalimullah Hassan's piece "Dancing with
wolves".

2.3 Personalities supporting BN campaign

The media also highlighted support and endorsement of personalities and companies for
the candidates, where the presence of such individuals like singer Siti Nurhaliza, gives a
story a higher news value. As the writer of one such story aptly said in her introduction
"It is rare to see corporate figures out campaigning for political parties”" ("Air Asia
boss:Work within the system to bring changes", NST 7 March, page 22).

On 29 February, NST carried a 323cm square photo story of Siti Nurhaliza Tarudin
showing support for the Taman Templer state seat, Subahan Kamal, who was reported as
a friend of Siti's husband, Mohd Khalid Jiwa. The caption ends with "Siti joined the ranks
of other entertainers who are campaigning for both BN and the opposition this general
election", but few, if any reports showed personalities campaigning for the non-BN
candidates. In the lead up to polling day, NST reported on captains of industry who threw
their support behind Lembah Pantai candidate and incumbent Datuk Seri Shahrizat Abdul
Jalil. On 7 March, the paper reported AirAsia boss Tony Fernandes and his support for
the BN as "changes in the country could come from within the BN government and did
not necessarily requrie the push of the opposition."

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
30



Singers Mawi and Betty Banafe also performed for Shahrizat, reported The Star on 4
March (page 14) where both performers were quoted expressing support either for BN or
the UMNO woman leader.

On 27 Feb, theSun published a meet-the-people session in Pekan where UMNO deputy
president Datuk Seri Najib Abdul Razak is seen talking to Malaysia's first astronaut Dr.
Sheikh Muszaphar Shukor, organised by DRB-Hicom. The Star highlighted on 5 March
in its Metro section the support by singer DJ Dave, himself an UMNO member, to
several BN candidates.

2.4 Non-Barisan Nasional parties

The non-Barisan Nasional parties and candidates represented those from PAS, PKR,
DAP, SNAP, PSM, STAR and independent individuals. The trend in reporting these
parties and individuals were generally negative. The clearest example in the pre-
nomination week was the announcement by Batu Gajah MP Fong Po Kuan, who later
changed her mind. The issue was reported by the local media to reflect crisis within DAP,
in particular the Perak team following the allocation of seats and rumours that she had to
make way for the state leaders. Similarly, opposition leaders from the PAS and PKR were
highlighted negatively over their statements and allegations of split in the opposition
front.

Throughout the campaign period, 2% of the space in theSun contained statements
attacking or criticising PKR adviser Anwar Ibrahim and PAS leaders, Hadi Awang and
Nik Aziz Nik Mat, and 3.4% in the Utusan Malaysia. In The Star, attacks against Anwar
took up 2.44%, mainly prompted by the public statement by Chandra Muzaffar against
PKR.

An analysis was made to look at the space dedicated to the non-BN parties in the NST
that were portrayed in a positive light, in which it was shown that the DAP got more
space (47%) compared to PKR (28%) and PAS (15.6%). Combined with the newspaper's
stand on PKR through its articles especially by Kalimullah Hassan on 5 March ("Anwar's
burden not nation's to bear"), it can be assumed that the newspaper is "friendlier" to the
DAP.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
31



Figure 24: Coverage for the non-BN parties, NST 24/2 - 8/3

9.40%

15.60%
I DAP
H PKR
47.00% [1PAS

[] Others

A note by the media monitor on Utusan's treatment of the opposition, in particular PAS:

“When a opposition politician appears on the front page of Utusan, chances are
not all is well. To date, Abdul Hadi Awang from Pas has appeared thrice, and
each time after he was plagued by bad publicity. This time, while the storm over
his alleged decline for shaking the hand of his opponent had yet to subside, he was
criticised again for his supposed decree for Pas candidates to 'bad mouth' their
rivals from BN.”

2.5 The Anwar factor

Reports making references to Anwar Ibrahim tended to quote BN leaders or ex-
colleagues criticising him and his party. The Tamil dailies and theSun (and one article in
The Star) tended to have more positive news on Anwar. The BN had dismissed him as a
factor in deciding the election date as Anwar would only be able to stand for elections in
April. As explained above, a lot of space was given to those who criticised him, among
others Abdullah Ahmad Badawi, Mahathir Mohamad, Chandra Muzaffar and S.
Nallakaruppan.

Media monitors made the following notes:
“If an alien from another planet were to check out the mainstream media coverage

of the general election campaign, he or she would not know that a person by the
name of Anwar Ibrahim existed.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
32



It appears that the mainstream media have virtually blacked out the opposition
icon from their coverage of the election campaign. Anwar has been instrumental
in forging closer cooperation among the various opposition parties and ensuring
one-to-one contests.

Some analysts believe the media, especially television stations, have been told not
to portray the opposition in a favourable light. Anwar especially appears to be the
target of a complete blackout.”

2.6 Predictions by the media
The content of the media coverage could be seen as pointing in several directions:

1. Threats that by voting the Opposition, the people would be voting in chaos and
reduce ethnic representation in the Parliament and Cabinet

2. Penang was a tough fight, but then let's fight out who the next Gerakan CM could
be

3. Voters could not be read in Penang, it was too quite to tell

4. A lot of money and pledges for Kelantan, and there were mixed signals about the
outcome

5. Dissatisfaction on the selection of candidates among Malay and Indian
communities

6. While there was general acceptance that BN would see a reduction in its margin
of victory, some writers were indicating tough challenges in Terengganu,
Selangor, Perak, Perlis, and Negri Sembilan.

The newspapers did provide predictions on the chances of individuals and the parties in
the elections, some better analysed than the others.

In the NST, analysis pieces indicated problems in the different states, some which
eventually fell into the Opposition's hands, especially in the week leading to the elections.

In Perak, writer M. Husairy Othman predicted that the BN would lose a parliamentary
seat and two state seats to the opposition, but would come out from the elections without
much upsets. (8/3, page 16), with no real arguments but quotes from local sources (highly
placed BN sources).

In Perlis, Ahmad Fairuz Othman wrote on 7 March that BN would sweep all
Parliamentary and state seats despite the rumblings of “protest votes being cast by
disgruntled Umno grassroots members” and that the only effect could be a dip in the
majority.

In Kedah, Noor Adzman predicted, with information from observers that Kedah BN

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
33



could repeat its success from 2004 with a slightly reduced majority “due to lingering
negative sentiments against the government.”

Analysis for Terengganu and Negri Sembilan by Rosli Zakaria and Patrick Sennyah
raised concerns about the split in the votes, where Patrick noted that “the DAP seems to
be the only opposition party capable of denying the BN an opposition-free state
assembly.” Based on local sentiments against the decision to drop a number of the
UMNO candidates, Rosli wrote that “Although Barisan Nasional has the edge, there are
indications that Pas could spring a surprise in the state seats.” He noted also that “Much
of the campaign period was used by BN to soothe emotional supporters whose revered
leaders were replaced.”

In Kelantan, the NST team wrote on 4 March that the feedback from the BN party
workers was that “deprived of development and jobs under Pas rule,” the residents would
vote for a change. The visits by UMNO president Abdullah Ahmad Badawi and deputy
president Najib Abdul Razak had boosted the campaigning, unlike the Pas camp where
they were said to have spread too thin. Most writers responded positively to the naming
of Awang Adek as the Mentri Besar candidate for the state, including M. Sahibullah in an
article on 7 March in theSun under “Intense battle for Kelantan”.

For the Federal Territory, Eileen Ng reported on 3 March that the DAP was confident of
gettiing two more seats from its previous four in 2004 and speculated that the largely
Malay areas would remain in the hands of the BN.

Johniston Bangkuai commented in his analysis on 3 March that the opposition in Sabah
faced serious challenges and noted that the real challenge would be in the few Chinese-
majority areas where DAP was seen as better than its peers in PKR in canvassing for
votes.

On 1 March, a piece in the newspaper (without a byline) noted serious challenges to the
BN in Penang and Kelantan but added that “there are rumblings in Perlis because of
infighting within BN, but not enough to cause an upset; problems within Perak's Kinta
Valley which has traditionally been pro-opposition; and problem seats within Kedah and
the Federal Territory.” The paragraph concludes with a positive note for BN: “Even in
these states, BN should win the majority at state and parliamentary levels.”

Wan Hamidi Hamid predicted in his comment piece on 1 March that there is less reason
for the Malays to vote Pas and PKR because of the absence of “massive discontent with
the Barisan Nasional government, Malay voters are expected to stick with the ruling
coalition this time.”

In “Why “the opposition' remains a pipe dream”, Dr. Shamsul Amri Baharuddin wrote on
6 March the challenges of the past but indicated that with the serious effort of avoiding
internal competition for seats and in responding to urban voters being more independent

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
34



with access to information over the internet, there could be indications of a two party
system.

TheSun predicted a tough fight with the expectation that the opposition will “inflict a
dent in the Penang BN, especially Gerakan, MCA and MIC”, Regina Williams speculated
in her piece on 7 March. A week before, Goh Ban Lee wrote on 27 Feb (“Wind of change
or typhoon?”) that there was basis for excitement over a change in Penang. While saying
that Penangites would still vote in BN because they can be "kiasu', there were many
issues that made them unhappy. “As of today, the mood is to teach the BN a lesson about
fairness. But nothing is cast in stone as the BN election machinery is very powerful.”

Terence Fernandez wrote, in his analysis of Selangor, on 25 Feb that many of the non-
Malay candidates from BN would face strong challenges, although he was optimistic
about Lee Hwa Beng, Chew Mei Fun and G. Palanivel. Overall, he speculated that many
of the seats including those held by Umno reps in [jok and Cempaka would fall to the
opposition.

In the Tamil languge dailies, the focus in terms of predictions centred on the MIC
candidates. Both Makkal Osai and Malaysia Nanban reported almost daily frustrations
and opposition to the candidates named by S. Samy Vellu. The news reports showed
communities and groups of people who were disappointed with the incumbents like P.
Komala Devi and Kamala Ganapathy in Selangor, M. Saravanan and the MIC president
himself.

The Tamil dailies provided focused analysis on the fate of the Indian candidates from all
the parties and in quite long pieces. For example, on 26 Feb, Makkal Osai spent 14% of
its total space for the day on analysing the candidates in its text and photographs.
Malaysia Nanban spent 11.3% of its total space on 8/3 for a similar article. Both were
considered balanced articles as they attempted to assess the potential of each candidate.
Among those tipped to lose included the candidates P. Komala Devi, Kamala Ganapathy
and S. Vigneswaran — the first two who received flak from the public and the papers'
writers. M. Manoharan, who stood while behind held in detention under the Internal
Security Act, was portrayed as a winner in the articles. However, both papers failed to
predict the fate of MIC president S. Samy Vellu, instead they dedicated overwhelming
space for him.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
35



3. Quotes from editorials and opinion pieces

Commenting on the peace that prevailed during nomination day, Rehman Rashid wrote
“there's room for cautious optimism that Malaysia's electoral system may yet serve to
elevate the national discourse out of the barnyard and back to the proper policymaking
forums where it belongs.” (NST, 26 February)

While acknowledging there was frustration among Penang Chinese over the Government,
“there is none of the wind of change that had blown through the state in 1990.” (Joceline
Tan, The Star, 26 February)

In questioning the commitment of the opposition, VK Chin wrote, “Opposition MPs and
state assemblymen have never been known to be serving the people on a regular basis.”
(The Star, 3 March)

“The country may be ungovernable, since the opposition will create as much chaos and
mayhem as possible during this period should it come about.” (VK Chin, The Star, 4
March)

“They might succeed in having Lim Guan Eng as chief minister. But what happens
next?” (Syed Nazri, NST, 4 March)

On the young people who do not vote, NST's Editrial had this to say: “this country's
younger generation seems to have become a bunch of insufferably smug and self-satisfied

narcissists who would much prefer queuing for movie tickets than ballot boxes.” (NST 4
March)

In "To be most effective, MIC candidates should be elected at the parliamentary and state

levels. Why weaken representation in the government?" (Denison Jayasooria, NST, 8
March)

"Some would want change, perhaps just for the sake of it. Others want continuity and
with it, stability. Meanwhile, the majority would argue, why change horses in mid-
stream?" (Johan Jaafar, NST, 8 March)

“And why should a whole country bear the collective guilt for one black eye inflicted by
one policeman who has already paid the price for his actions? I sympathise with what
happened to Anwar but I will not carry the burden of guilt. Neither should the country.”
(Kalimullah Hassan, NST, 5 March)

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
36



4. Media Monitor's Diary — Comment and status

The media monitors submitted the qualitative analysis to the moderator of the blog who
then uploaded the stories. Between the period from 24 February to 25 March, the total
number of unique visitors was 35,218 — the highest was recorded during the polling
weekend, and 1,405 hits a day.

In his concluding remarks from the monitoring, Charter 2000 coordinator Mustafa K.
Anuar noted that that generally the coverage by the mainstream media, as in the past
elections, was predictably biased towards the incumbent BN.

“In their attempt to please and promote their political masters, their coverage tended to be
overtly and overly propagandistic at times. For instance, the 'resurrection’ of certain
writers/journalists to do glowing write-ups of the BN was too obvious. In the case of the
NST, you got certain personalities of the past, like Dr. Kamal Salih, Kalimullah Hassan,
etc. writing in columns, singing praises of the BN. In a sense, these personalities were
meant to give a direct or indirect endorsement of the incumbent coalition, apart from
aiming to have these columns and writings lend the newspaper concerned a stamp of
respectability to a certain degree.

However, Mustafa observed that: “the the propagandistic fervour of the mainstream
media was met with 'rude interventions' from the alternative media, particularly the blogs
and websites. At the height of the electoral campaigns, the mainstream media appeared
unable to 'ignore' what was said in certain blogs and websites. Certain opposition
ceramahs were indeed covered by the mainstream media although these news reports
might not be adequate nor fair in coverage. Put another way, sometimes what appeared in
the mainstream press seemed an indirect response to what was written in blogs and
websites.

“Another instance involved the political advertisements of the component parties of the
BN. Just a few days before polling, MIC in particular had taken out a one-page ad to
highlight its past achievements and promises of more goodies in future. In fact, it
threatened the readers, particularly the Indian constituency, that they'd have to pay a
heavy price if they decided not to vote MIC into power. There was an immediate outcry
in some of the popular blogs regarding this 'threat'. The next day the MIC ad saw a

19

removal of that 'threat'.

He added: “A general point that one could make here is that the road to mainstream
media distortions, misinformation and brazen lies was, and remains to be, riddled with
'minefields' of the Internet. Even the PM has realised this eventually, although not in
these terms.”

The blog received comments from readers who recognised the distortions by the media
and rejected the BN propaganda. See the blog for comments.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
37


http://www.aliran.com/elections

C. CLOSING REMARKS
Media in the post-12th General Elections

Up to polling day, the message from the media was clear. Private and state broadcasters,
together with the privately owned newspapers were in unison to endorse the BN, and to
reject the opposition. They adhered to the line set by the BN through its many
instruments - the law, political control and seeking favours.

Symbolic in this case is the front page on NST on 7 March - where the image and
headline echoed and magnified the threat by the BN leader of voting the opposition and
rejecting the Chinese and Indian parties in the coalition.

Some BN leaders went to the extent of complaining that the media did not provide
enough space for the BN and even chided the media for their "inaccuracies" - in the case
of the MIC, these represented high coverage of the opposition. According to the media
monitor for the two Tamil dailies, local leader M. Rajen from the Durian Tunggal
division had urged for temporary suspension of the Tamil dailies as they allegedly
published lies and only the Malay, English and Chinese dailies reported the truth
("Individu dari parti politik mahu akhbar ditutup"). An anomaly of course given that the
Tamil dailies showed high percentage of reports that were pro-BN. Until 8 March, the
mainstream media was clear in its direction. Then came the political tsumani and a state
of confusion descended.

The first indications came on the evening of polling day. TV stations covering the results
of the elections saw the hosts, anchors and even invited guests scrambling to make sense
of what they were hearing. The online versions of the mainstream newspapers trailed far
behind the news portal of malaysiakini in reporting the updates on the results. In the post
elections day, media bosses, in particular The Star group editor in chief, himself not
known to promote press freedom and under whose leadership the newspaper has
performed the worst among the English dailies, seem to indicate some changes in their
editorial.

But there is a long way to go. How do editors now react to the opposition-led states? Is
their idea of reforming their editorial approach merely limited to giving space to DAP,
PAS and PKR or to actually get back to the basics of journalism to "comfort the afflicted
and afflict the comfortable" (Finley Peter Dunne) irrespective of who's in power.

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
38



Conclusion from Media Monitor's Diary 2004

20 March 2004

The verdict is out: No surprises, mainstream media clearly unfair

As the shortest ever election campaigning comes to an end (“Malaysia Boleh” indeed),
we would like to offer a few concluding remarks based on the monitoring of the
mainstream media—particularly the English papers (the New Straits Times, The Star,
theSun) and the news in English on TV1, TV3, ntv7 and channel 8.

And there is only one thing to say: other than the very slight exception of ntv7 and
theSun, the other media have been clearly quite unfair to the opposition.

A flicker of hope from theSun and ntv7

ntv7 tried now and then to include the opposition in its news bulletin but the performance
has been very spotty at best.

theSun has shown more promise. It has provided proportionally more balanced news and
views than the other two papers. Also, now and then, it has offered more balanced and
critical analysis of the MCA.

Note, “critical” here is not about a negative outlook of a party. Rather, it involves asking
follow-up questions instead of just accepting at face value whatever the news maker has
to say. It also means trying to be balanced and fair.

However, the better performance of ntv7 and theSun offers, at best, a tiny hope. Yes, just
a tiny one because what they have accomplished is really nothing to shout about when
compared to the other papers and TV stations.

All others were BN cheerleaders

These other papers and TV stations are either BN propaganda outlets (as in TV1 - even
though it is supposed to be state-owned) or BN cheerleaders. And so, these other media
are not interested in playing fair.

Of course, this is only one aspect of the uneven playing field in this 11th general election.
The other areas include gerrymandering, the role played by the Election Commission, etc.
What do they tell their children?

Given the seriously unfair advantage that the BN has in the campaigning, including the

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
39



amount of positive attention the party and candidates have received from their own
media, there is only one thing left to say.

We cannot help but wonder what they actually say to their kids playing in a playground
with other kids. Do they tell them, “It is ok not to play fair”?

Blog visitor Kurang Asam has this prediction: "Come Monday onwards we are going to
have a one month tribute on how BN won, blown out of proportion. Just watch and see..."

You have been warned.

Blog visitor Hb doesn't see anything immoral about the unequal media access: "Well, you
can't expect someone to speak against his own boss, can you?

"However, if you have the advantage, why not use it for your own interest? There is a
very thin line betw stupidity and integrity. I wouldn't say what BN is doing is immoral;

it's not stupid either."

What do others think?

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
40



Acknowledgments

CIJ wishes to thank all volunteers who helped out in the measurement and coding tasks:
Katy Swailes, S. Saravanan, Rekha Raj, V. Annapurny and Sushobitha Menon, and staff
Yip Wai Fong, S. Thanam and Sevan Doraisamy.

The media monitoring initiative is a collaboration between Charter 2000-Aliran, Centre
for Independent Journalism and Writers' Alliance for Media Independence.

For inquiries, call CIJ at 03-40230772 or contact us through our online contact form at
http://www.cijmalaysia.org/

Centre for Independent Journalism/Media Monitoring Initiaitive, March 2008
41


http://www.cijmalaysia.org/

